پر کاری تیروئید

پرکاری تیروئید

پر کاری تیروئید

پرکاری تیروئید بیماری است که در اثر آن غدده تیروئید بیش از اندازه هورمون تیروکسین ترشح می کند . پرکاری تیروئید باعث می شود که سوخت و ساز بدن افزایش پیدا کند و اختلالاتی همچون کاهش وزن ، ضربان قلب بالا ، عصبانیت و کج خلقی در بدن شما به وجود بیاورد . راه های گوناگونی برای درمان این بیماری وجود دارد، یکی از روش های درمان آن استفاده از داروهای ضد تیروئید و ید رادیو اکتیو می باشد

اما در گاهی اوقات درمان پر کاری تیروئید  فرد را مجبور می کند که بخش هایی از غده تیروئید خود را بردارد . اغلب اوقات در درمان این بیماری جواب مثبتی دریافت کرده اند اما جدی نگرفتن پرکاری تیروئید میتواند خطرناک باشد.

پرکاری تیروئید

علائم این بیماری

پرکاری تیروئید می تواند با سایر بیماری ها علائم مشابه ای داشته باشد به همین علت پزشک به سختی   می تواند این بیماری را تشخیص دهد .

پرکاری تیروئید می تواند با علائمی همراه باشد از قبیل کاهش وزن ناگهانی حتی زمانی که شما میزان غذایتان با اشتهایتان هیچ تغییری نکرده است . ضربان قلب سریع و یا نامنظم . پیدا کردن اشتهای زیاد – استرس و نگرانی – عرق کردن زیاد – نامنظم بودن دوران قاعدگی – حساسیت شما نسبت به گرما بیشتر می شود . تورم در زیر گردن – بی خوابی های زیاد – می تواند علائم پرکاری تیروئید باشد .

امکان دارد هیچگونه علائم و نشانه ای در کسانی که مسن هستند و سن بالایی دارند دیده نشوند اما اگر هم علائمی دیده شوند بیشتر علائم بیشتر شدن ضربان قلب – و بی قراری در گرمای زیاد و زود خسته شدن در آن ها دیده می شوند . بعضی از داروها ممکن است علائم پر کاری تیروئید را در فرد ایجاد کنند مثل مسدود کننده بتا که برای درمان فشار خون بالا و دیگر بیماری ها استفاده می کنند.

اگر وزنتان به هیچ دلیلی کاهش و ضربان قلب شما افزایش پیدا کرد و به طور غیر عادی  دچار عرق زیاد و تورم گردن شدید حتما باید به پزشک مراجعه کنید .

حتما به پزشک خود کامل و دقیق علائم را توضیح بدهید چون این بیماری علائم مشابه ای با دیگر بیماری ها دارد .

دلایلی که باعث می شود شما مبتلا به بیماری پرکاری تیروئید شوید شامل موارد زیر می شود  :

• استفاده بیش از حد از غذاهای ید دار
  • بیماری گریوز
  • ملتهب شدن غده تیروئید بر اثر عفونت ویروسی و یا بعد از دوران بارداری
  • غده تیروئید یا غده هیپوفیز شروع به رشد کرده باشند . اما این غده غیر سرطانی باشد .
  • تومور در داخل بیضه ها و در داخل تخمدان ها
  • مصرف بیش از زیاد هورمون تیروئید
  • عکس برداری کردن پزشکی با رنگ هایی که حاوی ید می باشند .

جدا از آزمایشات و تست های بالینی که در فرد انجام می شود برای بررسی هورمون های TSH , T3 , T4 آزمایشات خون برای بیمار انجام می شود .

چشم اندازی بر روی این بیماری

بیماری پر کاری تیروئد کاملا قابل درمان می باشد . بعضی از موارد بدون درمان نیز بر طرف می شود . اما پرکاری تیروئید که از بیماری گریوز نشات می گیرد معمولا در طول زمان بدتر می شود . این نوع بیماری عوارض زیادی دارد و میتواند بر روی زندگی فرد تاثیرات زیادی بگذارد . آزمایش تیروئید در صورتی که علائم پرکاری تیروئید را مشاهده کردید بسیار ضروری می باشد

با تشکر، مدیریت سایت آزمایشگاه دکتر قاضی عسگر