هیپرتیروئیدی

پرکاری تیروئید چه علائمی دارد و چطور درمان می شود؟

آیا پرکاری تیروئید خطرناک است؟

علائم تیروئید پرکار و تیروئیدکم کار چیست؟

علائم پرکاری تیروئید چه می باشد؟

بیماری گریوز چیست؟

هیپرتیروئیدی به پرکاری غده تیروئید اطلاق می شود، درحالی که طوفان تیروئید به افزایش هورمون تیروئیدی در گردش به مقداری که حیات را تهدید می کند، اطلاق می شود.

ترشح بیش از حد هورمون تیروئید می تواند به علت هیپروپلازی گرهی تیروئید، صدمه به تیروئید( مانند تیروئیدیت تحت حاد، تیروئیدیت لنفوسیتیک) یا تولید زیاده از حد هورمون تیروئید به طور منتشر(مانند بیماری گریوز که در آن اتو آنتی بادی های علیه گیرنده  هورمون تحریک کننده TSH  تولید بالای هورمون تیروئید را تحریک می کند) باشد.

هیپرتیروئیدی اولیه به دلیل اختلال عملکرد( پرکاری تیروئید) درونزاد خود غده تیروئید رخ می دهد.

هیپرتیروئیدی ثانویه وابسته به TSH  براثر تحریک بیش از حد غده تیروئید ناشی از تولید بالای TSH رخ می دهد.

علل هیپرتیروئیدی

TSH  تولید و آزاد شدن هورمون تیروئید را کنترل می کند.

هورمون تیروئید بر روی تمام اعضا دستگاه های بدن تاثیر می گذارد و مسوول افزایش سرعت متابولیسم، سرعت و قدرت انقباض قلب و تحریک پذیری عضله و دستگاه عصبی مرکزی است.

هیپرتیروئید در زنان شایع تر است و بیشتر در سنین 20 تا 50 سال رخ می دهد، بیش از نیمی از موارد ناشی از بیماری گریوز است که شایعترین عامل می باشد.

طوفان تیروئیدی تشدید حاد علائم معمول هیپرتیروئیدی است که اعضا دستگاه های متعدد بدن رااز جمله سیستم تنظیم دما0 تب بالا) دستگاه عصبی مرکزی( خواب آلودگی شدید، اغما و…) گوارش( تهوع، استفراغ، درد شکمی، زردی) قلبی – عروقی( طپش قلب، تاکی کاردی، نارسایی احتقانی قلب، فیبریلاسیون دهلیزی) و سایر ارگان ها را درگیر می کند.

گفته می شود که شروع طوفان تیروئیدی اغلب با عفونت تحریک می شود.

سایر عوامل تسریع کننده عبارتند از: جراحی تیروئید،آمبولی ریوی،مصرف بیش از حد هورمون تیروئید، مقادیر زیاد ید، قطع داروهای ضد تیروئید، استفاده از مواد حاجب ید دار، سکته مغزی، سکته قلبی و مسمومیت بارداری.

هیپرتیروئیدی

علائم هیپرتیروئیدی

علائم عبارتند از: تعریق، کاهش وزن، عدم تحمل گرما و تب

قلبی و عروقی( طپش قلب، تاکی کاردی، فشار نبض عریض، انقباضات زودرس بطنی، فیبریلاسیون دهلیزی، بلوک قلبی، کلاپس گردش خون.)

هیپرتیروئیدی باید در تمام بیماران تازه فیبریلاسیون در نظر گرفته شود.

دستگاه عصبی مرکزی(( بی قراری، اضطراب، تمرکز ضعیف، خستگی، آشفتگی، لرزش،سر خوشی، سایکوز، اغما)

گوارشی(اسهال، تهوع، استفراغ، درد شکمی)

ریوی( تنگی نفس)

ضعف عضلانی

بیرون زدگی چشم( در بیماری گریوز)

ممکن است گواتر وجود داشته باشد.

الیگومنوره – آمنوره در زنان

طوفان تیروئید به صورت تشدید علائم بالا به علاوه دلیریوم، تشنج و پرفشاری خون می باشد.

تشخیص هیپرتیروئیدی

برای غربالگری هیپرتیروئیدی از تست TSH استفاده کنید.

وقتی تشخیص هیپرتیروئیدی اثبات شد، علت پس زمینه ای را مشخص کنید.

طوفان تیروئیدی یک تشخیص بالینی است، بیشتر بیماران از قبل هیپرتیروئیدی دارند.

گفته می شود که بعد از تشخیص در یک آزمایشگاه مجهز درمان باید هر چه سریع تر آغاز شود برای رد عفونت کشت، تجزیه ادرار و عکس قفسه سینه را در نظر گرفت.

درمان هیپرتیروئیدی

هیپرتیروئیدی به دلیل بیماری گریوز به صورت دارویی درمان می شود.

مصرف تیوآمیدها خط اول درمان می باشد.

بیماری گریوز ممکن است با درمان دارویی خاموش شود.

در بیماران دچار علائم فشاری ناشی از گواتر ممکن است برداشتن قسمتی از تیروئید پیشنهاد شود.

مسدود کننده های بتای طولانی اثر ممکن است علائم را کنترل کنند.

طوفان تیروئیدی با درمان حمایتی به همراه درمان اختصاصی تیروئید معالجه می شود.

استامینوفن به عنوان ضد تب ارجح می باشد،آسپیرین ممکن است با اتصال پروتئین ها تداخل کند.

بهتر است جهت درمان به یک آزمایشگاه مراجعه شود و بعد از تشخیص به یک پزشک حاذق مراجعه شود و به صورت سر خود از هیچ گونه دارویی بدون تجویز استفاده نشود زیرا در صورت تعویق در درمان عوارض جانبی حادی را به همراه می آورد.

گفته می شود که نزدیک 30% از موارد گریوز خفیف تا متوسط در عرض 2 سال خاموش می شوند، بنابراین مدیریت دارویی مناسب تر می باشد.

تمام بیمارانی که تشخیص طوفان تیروئیدی در ان ها داده می شود، نیازمند بستری در بخش مراقبت های ویژه دارند.

بهبود کامل می تواند تا یک هفته طول بکشد، این مسئله بستگی به مدت زمان درمان دارد، با این پروسه سطوح اضافی هورمون های تیروئیدی از گردش خون خارج می شود.