نقش تیروئید در حاملگی

نقش-تیروئید-در-حاملگی

نقش تیروئید در حاملگی

تفسیر آزمایش تیروئید در حاملگی چگونه می باشد؟
پرکاری تیروئید یا کم کاری تیروئید را چگونه می توان در بارداری تشخیص داد؟

هورمون های تیروئید برای رشد طبیعی مغز و سیستم عصبی کودک بسیار مهم هستند. در طی سه ماهه اول ( 3 ماه اول بارداری) نوزاد بسته به میزان هورمون تیروئید مادر می باشد که از طریق جفت کسب می شود. در حدود 12 هفته، تیروئید نوزاد شروع به خود کار عمل کردن می نماید، اما هورمون تیروئید به اندازه کافی به 18 تا 20 هفته حاملگی نمی رسد.

دو هورمون مرتبط با بارداری ( گونادوتروپین کوریونی انسانی (hCG) و استروژن) باعث افزایش میزان هورمون تیروئید در خون افراد می شود. تیروئید در خانم های سالم در دوران بارداری کمی افزایش می یابد، اما معمولا متخصص مراقبت های بهداشتی در معاینه فیزیکی را تجویز نمی کند. به علت میزان بالای هورمون های تیروئید و سایر علائمی که در هر دو حاملگی و اختلالات تیروئید اتفاق می افتد، مشکلات تیروئید در بارداری بسیار دشوار است. بعضی از علائم هیپرتیروئیدیسم یا کم کاری تیروئید به راحتی قابل تشخیص هستند و ممکن است دکتر شما را برای تست بیماری های تیروئید ارزیابی نکند.

نوع دیگری از بیماری تیروئید، تیروئیدیت پس از زایمان، می تواند پس از تولد نوزاد صورت گیرد. به منظور بررسی این عارضه بهتر است که به یک آزمایشگاه مجهز مراجعه شود و آزمایشات لازم را اعمال نماید.

نقش-تیروئید-در-حاملگی

هیپرتیروئیدی در بارداری

علائم پرکاری تیروئید در حاملگی عبارتند از:

بعضی علائم و نشانه های هیپرتیروئیدی اغلب در حاملگی های طبیعی، از جمله ضربان قلب سریع، مشکل در گرما و خستگی رخ می دهد.

علائم و نشانه های دیگر می تواند نقشی در تیروئید حاملگی را نیز نشان دهد مانند:

ضربان قلب سریع و نامنظم

عوامل بیرونی

کاهش وزن غیر قابل توضیح یا عدم افزایش وزن طبیعی  در بارداری

هیپرتیروئیدی در دوران بارداری معمولا ناشی از بیماری گریوز است و در 1 تا 4 از هر 1000 حاملگی در افراد رخ می دهد. بیماری گریوز یک بیماری خود ایمنی است. با این بیماری، سیستم ایمنی بدن باعث ایجاد آنتی بادی هایی می شود که تیروئید باعث ایجاد بیش از حد هورمون را خواهدشد. این آنتی بادی ایمونوگلوبولین تحریک کننده تیروئید یا TSI نامیده می شود. بیماری گریوز در ابتدا ممکن است در دوران بارداری ظاهر شود. با این حال، اگر در حال حاضر بیماری گریوز در مادری رخ دهد، علائم ممکن است در سه ماهه دوم و سوم ظاهر شود. بعضی از قسمت های سیستم ایمنی بدن بعد از بارداری کمتر فعال هستند، بنابراین سیستم ایمنی بدن کمترین TSI را تولید می کند. این ممکن است دلیل بهبود علائم باشد. بیماری های گریوز اغلب در چند ماه اول پس از تولد نوزاد، هنگامی که TSI دوباره افزایش می یابد، دوباره بدتر می شود. اگر بیماری گریوز در فردی دیده شود، احتمالا احتمال دارد تست عملکرد تیروئید خود را به طور ماهانه در طول بارداری آزمایش کند و ممکن است نیاز به درمان هیپرتیروئیدی نیزداشته باشد. سطح هورمون های تیروئید که بیش از حد بالا است، می تواند به سلامت  کودک آسیب برساند. به ندرت، پرکاری تیروئیدی در دوران بارداری به hyperemesis         gravidarum  وابسته است – تهوع و استفراغ بسیار زیاد است که می تواند منجر به کاهش وزن و کم آبی بدن شود. کارشناسان معتقدند که تهوع و استفراغ شدید ناشی از بالا بودن سطح hCG در دوران بارداری است. سطوح hCG بالا می تواند باعث ایجاد تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید شود. این نوع پرکاری تیروئید معمولا در نیمه دوم حاملگی باعث مرگ نوزاد می شود.

عوارض جانبی هیپرتیروئیدیسم در بارداری

پرکاری تیروئید غیرطبیعی در دوران بارداری می تواند منجر شود.

سقط جنین

تولد زودرس

وزن کم هنگام تولد

پره اکلامپسی – افزایش خطرناک فشار خون در دوران بارداری

طوفان تیروئید – ناگهانی و بدتر شدن علائم

نارسایی احتقانی قلب

غالبا، یک یا چند گره یا توده های تیروئید باعث ایجاد بیش از حد هورمون تیروئید می شود.

به ندرت، بیماری گریوز ممکن است بر روی تیروئید نوزاد تاثیر بگذارد، و باعث ایجاد بیش از حد هورمون تیروئید می شود.