علائم تیروئید در مردان

علائم-تیروئید-در-مردان

علائم تیروئید در مردان

با وجود شیوع بیشتر تیروئید در زنان نسبت به مردان، باید به این موضوع توجه داشت که در صورت بروز اختلال تیروئید در مردان ( خواه پر کاری خواه کم کاری) مشکلات عدیده ای برای آنان به وجود می آید که آشنایی با علائم این بیماری، کمک بسیاری به شناسایی به موقع و درمان آن خواهد نمود. برای این منظور بهتر است به آزمایشگاه مجهزی مراجعه نمایید و برخی از آزمایش های تیروئید را انجام دهید.

علائم کم کاری تیروئید در مردان یا هیپوتیروئید

هیپوتیروئید به معنی کم کاری غده تیروئید می باشد.  با وجود این که هیپوتیروئید در خانم ها بیشتر رواج دارد، آقایان نیز به آن مبتلا می شوند. غده تیروئید به شکل یک کراوات پاپیونی، دقیقاً قسمت جلو گردن قرار دارد. تقریباً نزدیک ناحیه ای است که کراوات در آن بسته می شود.

عملکرد غده تیروئید، ترشح هورمون تیروکسین و انتشار این هورمون به جریان خون بوده تا به تمامی ارگان های بدن انتقال یابد.

می توان غده تیروئید را به عنوان منبع انرژی بدن نام برد. زمانی که عملکرد این غده کاهش یابد، تمامی فعالیت های بدن کندتر از قبل پیش خواهند رفت.

در ادامه باید به این پرسش پاسخ داد که آیا تیروئید درمان دارد؟ درمان کم کاری تیروئید در مردان ، وابسته به تشخیص علت اصلی آن می باشد. برای انجام آزمایش تیروئید چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

علائم-تیروئید-در-مردان

چرا تیروئید در مردان کمتر شایع است؟

هیپوتیروئید در آقایان حدوداً 8 تا 10 برابر نسبت به خانم ها، کمتر شایع بوده و دلیل آن هم به این موضوع بر می گردد که 80 درصد مواقع بیماری هیپوتیروئید، از بیماری خود ایمنی ناشی می شود. بیماری خود ایمنی زمانی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن، به ارگان های بدن، از جمله تیروئید را یک عضو خارجی شناسایی کرده و به آن ها حمله می کند. نام دیگر این بیماری هاشیموتو می باشد. بیماری خود ایمنی در خانم ها رواج بیشتری دارد.

علائم تیروئید کم کار در مردان

تشخیص و درمان و حتی علائم کم کاری تیروئید یا هیپوتیروئید در آقایان تقریباً مشابه خانم ها می باشد. کم کاری تیروئید سرعت متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را پایین می آورد.

از علائم کم کاری تیروئید در مردان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• احساس سرما
  • خستگی و کسالت
  • خشک شدن پوست و شکنندگی ناخن های دست و پا
  • یبوست مزمن
  • افسردگی و اضطراب
  • عدم تمرکز
  • درد داشتن در عضله ها
  • افزایش وزن و چاقی
  • ورم نمودن غده تیروئید یا همان گواتر

کم کاری تیروئید و اسپرم

طی مشاهدات صورت گرفته، در برخی از مردان که مبتلا به کم کاری تیروئید می باشند، میل جنسی کاهش چشمگیری پیدا می کند.

چنانچه احساس خستگی و کمبود انرژی در فردی صورت گیرد، جای تعجب نیست و به میل جنسی فرد تأثیر مستقیمی می گذارد.

تیروئید پرکار در مردان

در بیماری تیروئید پر کار یا هایپر تیروئید، غده تیروئید بیش از حد کار کرده و مقدار زیادی هورمون تیروکسین ترشح می کند.

تیروئید پر کار در مردان منجر به بسیاری از ناهنجاری ها و اختلالات خواهد شد و سلامتی بدن را به خطر می اندازد.

ترشح بیش از حد هورمون تیروئید تغییرات روحی و جسمی زیادی به وجود می آورد. مردانی که دارای تیروئید پر کار هستند، با علائمی مانند: ضربان قلب نا منظم، ناتوانی در تحمل گرما، خستگی و کم خوابی دچار می شوند.

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه بهتر است به آزمایشگاه دکتر قاضی عسگر مراجعه نمایید.

کاهش وزن در پر کاری تیروئید

تیروئید پرکار در مردان از آنجایی که به سوخت ساز بالا منجر می شود، باعث کاهش وزن می شود. مردان با تیروئید پر کار حتی با وجود مصرف بیش از حد کالری در روز، کاهش وزن را تجربه می کنند. در موارد نادری افزایش وزن نیز دیده شده است. بهتر است برای اطلاع پیدا نمودن از تیروئید به آزمایشگاه مجهزی مراجعه کرده و آزمایش تیروئید را  انجام نمایید.

علائم تیروئید عصبی

تیروئید پر کار روی خلق و خوی افراد و همچنین احساسات فرد تأثیر می گذارد. از علائم آن  می توان به زود رنجی، کج خلقی، نوسانات روحی ، اضطراب و استرس، را که از تغییرات شایع روحی در این بیماری است ، اشاره نمود.