سرطان پروستات

سرطان پروستات سرطانی است که در داخل غده پروستات گسترش می یابد. این بیماری در قالب یک گردو، که مسئول مایع اسپرم، تغذیه ، انتقال  تولید سلول اسپرم است.

سرطان پروستات یکی از شایع ترین سرطان ها است که در مردان دیده می شود. تشخیص سرطان پروستات ممکن است یک رویداد هیجان انگیز برای ترس و اضطراب رابرای بیماران به همراه داشته باشد. درمان سرطان پروستات می تواند به انواع عوارض جانبی، از جمله مشکلات در کنترل مثانه و ناتوانی جنسی منجر شود ( اختلال نعوظ ، ناتوانی جنسی)، اما روش های تشخیصی و گزینه های درمان موجود در سرطان پروستات در سال های اخیر به طور چشمگیری افزایش یافته است.

سرطان پروستات

سرطان پروستات معمولا هنگامی که آسیب جدی نیست، به غده پروستات محدود می شود. در حالی که رشد برخی از انواع سرطان پروستات متوسط است و نیاز به درمان حداقل دارد. انواع دیگری از آن می تواند شدید و شایع دربیماران مبتلا به آن ظاهر شود.

علائم سرطان پروستات

در مراحل اولیه، سرطان پروستات معمولا با هیچ گونه عوارض قابل شناسایی همراه نیست. موارد زیادی وجود دارد که سرطان پروستات تشخیص داده می شود، تنها پس از اینکه سرطان خارج از غدد گسترش یافته است. در بیشتر مواقع، ابتلا به سرطان پروستات برای اولین بار در طی یک معاینه خاص آنتی ژن پروستات تشخیص داده می شود. هنگامی که علائم یا نشانه های اولیه در حال حاضر وجود دارد، طبیعت آنها با درجه توسعه تومور یا میزان گسترش آن در سایر اجزاء مرتبط است.

اولین علائم تومور سرطانی در غدد پروستات ممکن است شامل مشکلات ادراری ناشی از تومور سرطانی بر روی مثانه یا لوله ای است که از ادرار از مثانه (اوره) عبور می کند.

• خون در ادرار
  • خون در اسپرم
  • تورم در پاها
  • احساس ناراحتی درلگن
  • درد مداوم در استخوانها
  • شکستگی در استخوانها
  • فشار بر ستون فقرات

علل سرطان پروستات

• ژنتیک
  • نژاد
  • هورمون ها
  • تغذیه نامناسب (افرادی که رژیم غذایی با چربی بالا یا دارای اضافه وزن هستند، بیشتر احتمال ابتلا به سرطان پروستات را دارند. یکی از نظریه ها این است که چربی باعث تولید تستوسترون می شود که می تواند باعث تولید سلول های سرطانی شود)
  • عوامل محیطی
  • سن (در سن 50 سالگی، خطر سرطان پروستات افزایش می یابد)
  • سابقه پزشکی خانواده (اگر برادر یا پدری دارای سرطان پروستات باشد، خطر عفونت افزایش می یابد و بسیار بالاتر از سایر مردان است)

تشخیص سرطان پروستات

• سی تی اسکن توموگرافی کامپیوتری
  • سونوگرافی
  • پرتو درمانی (اشعه ایکس)
  • بیوپسی غده پروستات یا لمفاوین

درمان سرطان پروستات

برخی از مردان، آن را ترکیبی از تعدادی از درمان های، مانند جراحی همراه با پرتودرمانی (رادیوتراپی)، یا پرتو درمانی با هورمون درمانی (درمان با هورمون)، بهترین راه حل برای درمان آنها است. انتخاب بهترین درمان برای بیمار به چندین عامل بستگی دارد.

• سرعت رشد تومور
  • سن بیمار