تشخیص سرطان پروستات

غده پروستات غده ای مردانه در دستگاه تناسلی است،  که زیر شکم و زیر مثانه قرار دارد. شکل آن شبیه گردو است، پروستات وظیفه دارد مایع منی که ماده مغذی اسپرم ها  را ترشح نماید. سرطان پروستات از جمله سرطان شایع در مردان می باشد. معمولا پس از 80 سالگی احتمال نسبت ابتلا به این بیماری افزایش پیدا می کند.

تشخیص سرطان پروستات

اگر سرطان در مراحل اولیه باشد در همان غده باقی مانده و معمولا هیچ علائمی ندارد لذا تشخیص سرطان پروستات مشکل خواهد بود. اما با پیشرفته شدن بیماری مشکلات ادراری ناشی از فشار روی مثانه یا اورتریت به وجود می آید. اورتریت لوله ای است که ادرار از طریق آن منتقل می شود.

مشکلات ادراری، سوزش ادرار، بریده بریده بودن ادرار، احساس تخلیه ناقص ادرار از مثانه، فشار ادرار بسیار کم می تواند از علائم ابتلا به این بیماری باشد. البته بیماری هایی مثل بیماری های پروستاتی دیگر مثل عفونت حاد یا مزمن پروستات، ورم پروستات، سرطان خوشخیم پروستات نیز می تواند همین علائم را ایجاد نماید.

در برخی مواقع ممکن است علائمی مثل خون در ادرار، خون در مایع منی، احساس ناراحتی و درد در قسمت لگن، ورم نمودن ساق پاها (مخصوصاً ممکن است غدد لنفاوی مجاور را درگیر نماید)، درد در استخوان و ستون مهره ها، شکستگی استخوان ها (در صورت پیشرفته بودن سرطان و رسیدن آن به استخوان)، که این مرحله ی پیشرفته سرطان پروستات است.

همچنین بعضی از روش های تشخیص ابتلا به سرطان پروستات عبارتند از:

• معاینه از طریق خود بیمار یا پزشک با لمس و بررسی غده سرطانی.
  • انجام آزمایش ادرار برای تشخیص وجود عفونت در ادرار.
  • انجام (PSA)
  • انجام سونوگرافی
  • نمونه برداری از غده بروستات و بررسی و آزمایش نمونه. در این صورت وجود یا عدم وجود سرطان به شکل قعطی اثبات می گردد.
  • ام آر آي
  • نمونه برداری از استخوان
  • نمونه برداری از غدد لنفاوی اطراف

دلایل و عوامل خطر زا

تا کنون دلیل اصلی ابتلا به بیماری سرطان پروستات مشخص نشده است. همچنین رفتار متفاوت سرطان پروستات در اشخاص نیز تاکنون مبهم مانده است. به نظر محققان و پژوهشگران عوامل مختلفی هستند که می تواند این بیماری را تشدید کنند یا آن را به مرحله پیشرفته تبدیل کنند:

• سن: هنگامی که سن شخص فراتر از 50 سال می شود، احتمال ابتلا به سرطان نیز افزایش می یابد.
  • عامل ژنتیکی
  • نژاد: نژاد عامل بسیار مهمی در ابتلا به سرطان پروستات است، زیرا بر اساس تحقیقات سرطان پروستات در غرب بسیار بیشتر از کشور های شرقی است.

هرمون: ترشح هورمون تستسترون عامل مهم گسترش سرطان در بیمار است. اشخاصی که بدن آنها به هر دلیلی هورمون تستسترون ترشح نمی کند دچار بیماری سرطان پروستات نمی شوند.

با تشکر، مدیریت سایت آزمایشگاه  در اصفهان