تست TSH

به منظور بررسی عملکرد غده تیروئید تست TSH در نظر گرفته می شود با انجام این آزمایش اختلالات غده تیروئیدی کم کاری و پر کاری تیروئید مورد بررسی قرار می گیرد .

تست TSH

در صورت بروز مشکلی در غده تیروئید باید هر چه سریعتر پرکاری و کم کاری تیروئید تحت درمان قرار گیرد، نسبت به علائم کم کاری و پرکاری تیروئید به هیچ عنوان بی توجه نباشید در صورتی که اختلالات مربوط به غده تیروئید سریع درمان نشود باعث بروز سایر مشکلات سلامتی می شود . با انجام این آزمایش می توان قبل از بروز هرگونه علائم خاصی اختلالات غده تیروئید را تشخیص داد .

غده تیروئید به تنظیم بسیاری از فرآیندهای مهم بدن کمک می کند، از جمله متابولیسم. توسط هورمون تحریک کننده تیروئید متابولیسم  (TSH) کنترل می شود.

آزمایش TSH مقدار TSH را در خون شما اندازه گیری می کند. اگر علائم بیماری تیروئید دارید، پزشک ممکن است این آزمایش را انجام دهد.

نتایج آزمایش TSH می تواند یک تشخیص را تایید کند و به پزشک شما کمک کند که یک برنامه درمان موثر برای یک وضعیت خاص را تعیین کند.

تیروئید شما هورمون های بیشتری تولید می کند اگر غده هیپوفیز شما TSH بیشتری تولید کند. به این ترتیب، دو غده با یکدیگر کار می کنند تا مقدار مناسب هورمون های تیروئید تولید شوند. با این حال، زمانی که این سیستم مختل می شود، تیروئید شما می تواند هورمون های بیش از حد و یا خیلی کوچک تولید کند.

آزمایش TSH اغلب برای تعیین علت اصلی هورمون غیر طبیعی تیروئید انجام می شود. همچنین برای غربالگری غده تیروئید غیر فعال یا غربالگری استفاده می شود. با اندازه گیری سطح TSH در خون، پزشک شما می تواند تعیین کند که چگونه تیروئید کار می کند.

سطح TSH

در صورتی که میزان TSH از حد طبیعی آن بیشتر باشد فرد دچار کم کاری تیروئید می باشد و در صورتی که میزان TSH در خون پایین تر از حد نرمال باشد این موضوع نشان دهنده پرکاری تیروئید می باشد .

اقدامات قبل از انجام تست TSH

برای انجام این آزمایش نمونه ای از خون فرد گرفته می شود، بهترین زمان انجام تست TSH صبح می باشد ، زیرا ممکن است در طول روز   میزان TSH افزایش  یا کاهش پیدا کند . نمونه گرفته شده در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد .

با تشکر، مدیریت سایت آزمایشگاه دکتر قاضی عسگر