آزمایش دیابت

دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری شایع و یک نوع اختلال سوخت و سازی و متابولیک در بدن است که در زیر به انواع این بیماری اشاره شده است.

دیابت نوع یک

این نوع از دیابت زمانی رخ می دهد که  در عملکرد لوزال معده اختلال ایجاد شود و دیگر توانایی ترشح انسولین را نداشته باشد یا کمی انسولین ترشح کند. کودکان و نوجوانان بیشتر در خطر مبتلا به این نوع از دیابت هستند.

علائم دیابت نوع یک

• احساس گرسنگی شدید که باعث افزایش اشتها می شود
  • تکرر ادرار،  خشکی دهان و احساس تشنگی شدید
  • بی حسی پا
  • احساس خستگی و بدنبال آن کم تحرکی
  • کاهش وزن بی دلیل
  • ایجاد مشکلاتی در پوست مانند عفونت های قارچی و خشکی پوست

دیابت نوع دو

افرادی مبتلا به این نوع از دیابت می شوند که بدلیل اختلال در عملکرد بدن، بدن دیگر قادر به ذخیره گلوگز و استفاده از آن نیست و درنتیجه به جای اینکه گلوگز توسط بدن جذب شود و تبدیل به انرژی شود به جریان خون باز می گردد.

در واقع این نوع از دیابت زمانی ایجاد می شود که بدن توانایی کافی را برای تولید انسولین کافی یا استفاده بهینه از آن را ندارد.

علت ابتلا به دیابت نوع دو

کم تحرکی و عدم فعالیت بدن همراه با اضافه وزن عامل اصلی ابتلا به دیابت نوع دو است. همچنین اگر در عملکرد بدن اختلالی ایجاد شود و بدن توانایی جذب گلوگز را نداشته باشد احتمال ابتلا به دیابت نوع دو افزایش می یابد.

علایم دیابت نوع دو

در برخی از موارد دیابت نوع دو هیچ علامت خاصی ندارد اما بطور کل علایم دیابت نوع دو همانند علایم دیابت نوع 1 است که در زیر به برخی از این علایم اشاره شده است.

• احساس سوزش در دست و پا
  • بی حسی و بی حالی
  • داشتن خستگی زیاد با وجود عدم تحرک
  • عفونت مکرر پوست، مثانه و لثه
  • اختلال در دید ( تاری دید)
  • ترمیم نشدن زخم

دیابت

چه افرادی در خطر مبتلا به دیابت نوع 2 هستند؟

افرادی که اضافه وزن بالا دارند و بعلت این اضافه وزن تحرک کافی ندارد و فشار خون و کلسترول خون آن ها بالا می باشد در خطر ابتلا به بیماری نوع 2 هستند. تطبق تحقیقات فراوانی که در این زمینه صورت گرفته شده است ابتلا به دیابت نوع دو با افزایش سن رابطه مستقیم دارد یعنی با افزایش سن خطر ابتلا به دیابت افزایش می یابد به همین علت افراد بالای 40 سال با اضافه وزن بالا، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

درمان دیابت چیست؟

به طور میانگین امروزه افراد مبتلا به دیابت رو به افزایش می باشد بنابراین یافتن روش های درمانی موثر در کوتاه مدت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای افراد مبتلا به دیابت رسیدن به درجه قند خون 300 مهم است و برای جلوگیری از پیشرفت این بیماری از راههایی بدین منظور در زندگی روزمره انجام می دهند. افراد دیابتی با رعایت رژیم غذایی مناسب، کاهش استرس و اضطراب و سلامت بدن در کاهش قند خون می کوشند. این افراد باید به طور مداوم برای کنترل قند خون به پزشک مراجعه کنند. پزشک با انجام آزمایشات مربوطه دیابت آن ها را بررسی کرده و در جهت بهبود آن از روشهای درمانی موثر استفاده می کند. به طور کلی چندین روش برای کاهش قند خون پیشنهاد می شود:

1. یکی از راههای پایین آوردن قند خون ورزش می باشد. ورزش قند خون بدن را به انرژی تغییر می دهد. زمان ورزش را با توجه به میزان کاهش قندخون انجام دهید. برای اندازه گیری میزان قند خون از دستگاه قند خون استفاده شود. برای افرادی که دارای قند خون بیشتر از 250 می باشد توصیه می شود حتما تا پایین آوردن قند خون به زیر 250 ورزش خود را ادامه دهند. این بدان علت است که با رسیدن به قند خون بالای 250 امکان ایجاد کتواسیدوز دیابتی شده و بسیار خطرناک می باشد.
  2. نوشیدن روزانه 3 الی 4 لیوان باعث رقیق شدن قند خون می شود. برای افزایش ادرار از روش های آن برای کاهش قند خون استفاده کنید. نوشیدن آب و ادرار را تا زمانی که به اندازه قند مطلوب برسید ادامه دهید.
  3. از رژیم غذایی مناسب جهت کاهش قندخون استفاده کنید. از موادی مانند سیر، پیاز، دارچین، بادام زمینی در رژیم غذایی خود استفاده کنید. فقط به این نکته توجه داشته باسید که میزان مصرفی آن را کنترل کنید.

دیابت در کودکان :

در برخی مواقع والدین به این نتیجه می رسند که کودکشان پرنوشی یا پرخوری غیر معمول دارد . در عین حال ضعیف و لاغر شده و وضعیت جسمانی او مناسب نیست . در این شرایط اکثر والدین سردرگم شده و نمی دانند مشکل از کجا نشات می گیرد . طبق نظر و توصیه متخصصین غدد لازم است در صورت مشاهده چنین علائمی در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرده و آزمایشات لازم را انجام دهید جدی گرفتن این علائم بسیار مهم است و می تواند سرنوشت و حیات کودک را رقم بزند . نشانه هایی چون پرنوشی ، پرخوری ، کسالت و لاغری نماینده بیماری دیابت در کودکان می باشند . دیابت در کودکان عموما در سنین پایین تر از 11 سال بروز کرده و تا آخر عمر همراه آنها می ماند . منشا این بیماری ضعف پانکراس در تولید انسولین است که می تواند عواقب ناخوشایندی را منجر شود .

دلیل ابتلای کودکان به بیماری دیابت :

اگر علائم مذکور را در کودک خود دیدید و از مراجعه به پزشک واهمه داشتید ، لازم است بدانید که پیگیری بیماری در ابتدای ابتلا بسیار بهتر از پیشروی آن و وخامت حال کودک است . برای حفظ سلامتی اعضای بدن و سرزندگی کودکتان باید بدانید که کنترل و درمان علایم دیابت بسیار راحت و ساده است و می تواند تا پایان عمر شادابی کودکتان را تضمین کند . به این ترتیب در صورت مشاهده نشانه های مربوط به این بیماری در اسرع وقت برای معاینه و انجام آزمایشات تخصصی به مراکز معتبر مراجعه نموده و دستورات پزشک را مد نظر قرار دهید.

دیابت-در-کودکان

امروزه با پیشرفت دانش پزشکی و بروز شدن تجهیزات و ابداع ابزار آلات جدید کمک درمانی می توان به راحتی کنترل بیماری را به دست گرفت و از تشدید عوارض دیابت در کودکان به نحو موثری پیشگیری نمود . آزمایشات تخصصی میزان بیماری و شرایط بیمار را مشخص کرده و به پزشک متخصص کمک می کنند تا بهترین تدابیر درمانی را برای هر بیمار اتخاذ کند . توجه داشته باشید که رژیم های سخت و طاقت فرسا ، محدودیت در تغذیه ، ورزش های سنگین و خود درمانی یا مصرف خودسرانه دارو کمکی به درمان بیماری دیابت نمی کنند ولی برای بهبودی بیشتر و پیشگیری از پیدایش عواقب ناشایست می توان دستورات ساده درمانی را استفاده کرده و به نتیجه مطلوب دست یافت .

دیابت نوع 1 در کودکان :

در گذشته به دیابت نوع 1 ، دیابت کودکان می گفتند . این نوع دیابت حتی می تواند افراد بالای 70 سال سن را هم به خود مبتلا ساخته و با بررسی ها و پژوهش های پزشکی مشخص شد که تنها مختص کودکان نیست . ولی ابتلای آن بیشتر در سنین زیر 30 سال شایع ببوده و کودکانی که از 6 تا 14 ساله هستند بیشتر در معرض خطر بیماری دیابت نوع 1 می باشند.

دیابت نوع 2 در دیابت :

طبق گزارش انجمن روانشناسان آمریکا ، جوانان امروزه بیش از نسل های قبل در معرض فشارهای روانی و استرس هستند . استرس می تواند با ترشح مواد مضر در بدن آسیب هایی را برای پانکراس به وجود می آورد که تولید انسولین طبیعی را مختل می سازد به این ترتیب دیابت نوع 2 فرد را درگیر ساخته و به هیمن دلیل لازم است در صورت مشاهده علائم هشدار دهنده سریعا به پزشک مراجعه کنید . برخی از علائم بیماری دیابت نوع 2 عبارتند از : تکرر ادرار ، خستگی ، لاغری درعین پرخوری ، مورمور شدن اندام ها و ضعف در دید .

آزمایش های دیابت

آزمایش قند خون پلاسما در حالت ناشتا

پس از حداقل هشت ساعت ناشتا بودن اندازه گیری قندخون انجام می شود ، این آزمایش معمولا برای پیشگیری از دیابت و یا دیابت می باشد.

آزمایش تحمل گلوکز خوراکی

در این آزمایش پس از 8 ساعت ناشتا بودن نیاز است که شخص دو ساعت پس از میل نمودن محلول گلوکز را میل نماید ، جهت پیشگیری و یا تشخیص دیابت این آزمایش کاربرد دارد .

آزمایش گلوکز پلاسمای رندوم

برای اندازه گیری قند خون این آزمایش کاربرد دارد ، پس از میل نمودن آخرین وعده ی غذایی نیاز این آزمایش انجام شود ، برای پیشگیری و درمان دیابت این آزمایش کاربرد دارد .
آزمایش های دیابت در آزمایشگاه قاضی عسگر به روش های مختلف انجام می شود ، بسته به نوع دیابت و یا اینکه بسته به علت های بررسی تشخیص دیابت آزمایش های دیابت متفاوت می باشد که در بالا به شکل خلاصه به بیان آنها پرداخته شد ، در سایر مقالات به شکل کامل آزمایش های دیابت توضیح داده می شود .