پرکاری تیروئید

هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید یک حالتی است که غده تیروئید ، هورمون تیروکسین را به مقدار زیادی ترشح می کند و در بیمار اختلالاتی را به وجود می آورد . در ادامه این مقاله موضوع پرکاری تیروئید و آزمایش تیروئید توضیح داده می شود .

علائم پر کاری تیروئید یا هیپرتیروئیدیسم :

ایجاد اختلال در خواب
با کاهش وزن شدید و ناگهانی همراه است
سبب افزایش تعریق بدن می شود
افزایش متابولیسم بدن فرد
نامنظم و شدید شدن ضربان قلب فرد
شخص به کج خلقی و عصبانیت مبتلا می گردد
ایجاد لرزه دست ها و انگشتان
ایجاد تغییر در روند دفع مدفوع

تشخیص پر کاری تیروئید

علائمی که به طور خفیف امکان دارد در افراد بزرگسال دیده شود :
در صورتی که این علایم تشخیص داده شود ، برای بیماری پرکاری تیروئید ، این نتیجه اصلی نیست . در نتیجه تشخیص اصلی توسط پزشک به شما اطلاع داده می شود . همچنین در افراد بزرگسال ، این علائم گفته شده مشاهده نمی شود و در صورت دیده شدن ، این علائم به شکل خیلی خفیف ظاهر می شوند .
عدم تحمل گرما
خستگی زود هنگام
افزایش در تعداد ضربان قلب

آزمایش-تیروئید
درمان :

برای درمان هیپر تیروئیدیسم ، روش های درمانی مختلفی وجود دارد . پس از مراجعه به آزمایشگاه برای دادن آزمایش تیروئید ، با مشاهده ی نتیجه آزمایش خون ، داروهای ضد تیروئید و ید رادیو اکتیو توسط پزشکان برای کم شدن تولید هورمون های تیروئید تجویز می گردد .همچنین امکان دارد که درمان هیپرتیروئیدیسم ، با جراحی و برداشت قسمتی از غده تیروئید صورت بگیرد . در نتیجه در صورت عدم توجه به این بیماری ، به یک مشکل جدی می تواند تبدیل شود. معمولا بسیاری از افراد در صورت تشخیص هیپرتیروئیدیسم شان به درمان پاسخ می دهند . داروهایی که موجب قطع علائم هیپر تیروئیدیسم می شوند : بتا بلوکرها که در شرایط پرفشاری خون یا سایر بیماری ها نیز استفاده می شوند .

در بسیاری از موارد که گواتر از کار می افتد ، یکی از راه های درمانی ، درمان با رادیواکتیو می باشد و یا اینکه گره های سمی کوچک شده که هورمون تیروئید ایجاد می کنند ، در نظر گرفته می شود .
همچنین استفاده از این روش درمانی ، هیچ خطری برای پر کاری تیروئید ندارد و به صورت مداوم در افراد بزرگسال به کار برده می شود. همچنین در این روش اشعه هایی به کار برده می شود که باعث تخریب سلول های تیروئید می گردد و در نتیجه در تیروئید ، غلظت آن از قسمت های دیگر بیشتر است . و به همین خاطر اشعه به قسمت های دیگر آسیب نمی رساند . سپس به مرور زمان ، فعالیت ماده رادیواکتیو از بدن استخراج می گردد اما تاثیرات آن بر روی غده تیروئید به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت . خانم ها به این نکته توجه داشته باشند که این روش در زنان و نازایی آنها ارتباطی نخواهد داشت .

جراحی تیروئید برای پر کاری تیروئید یک درمان دائمی می باشد که توسط متخصصان به میزان کمتری پیشنهاد می گردد . در نتیجه برای پر کاری تیروئید در این روش درمانی ، لازم است که فرد در بیمارستان بستری شود و همچنین ایجاد بد فرمی گردن یکی از عوارض آن ، پس از جراحی است .

دلایل بیماری پرکاری تیروئید :

بیماری بیس داو
تیروئید چندگره ای سمی .
التهاب غدد تیروئید .
بیماری پلامر .
گواتر سمی .

هورمون هایی که سبب ایجاد تیروئید می شوند : تیروکسین ، تری یدو تیرونین .

آزمایش-تیروئید--1

عملکردهای هورمون تیروکسین و تری یدو تیرونین :

میزان استفاده بدن شما از چربی ها و کربوهیدرات ها و معمولا بر تمام سلول های بدن تاثیر دارد .
تاثیر برضربان قلب فرد .
کمک به به کنترل تولیدات پروتئینی .
همچنین تیروئید با ایجاد هورمون کلسیتونین ، باعث کنترل میزان کلسیم در خون می شود .
میزان آزاد سازی هورمون تیروکسین و تری یدوتیرونین از طریق کنترل غده هیپوفیز و هیپوتالاموس فرد صورت می گیرد . معمولا وظیفه غده هیپوفیز ، کنترل حرارت در کل بدن است و در قسمت پایین مغز جای دارد .
همچنین غده هیپوتالاموس به سمت هیپوفیز پیام هایی را می فرستد در نتیجه غده هیپوفیز، هورمون تیروئید را ترشح می کند ، و این فرآیند غده تیروئید را تحریک می کند.

عوارض هیپرتیروئیدیسم :

پوست قرمز و متورم .
شکنندگی استخوان .
حساسیت به نور .
مشکلات قلبی .
برآمدگی کره چشم .
افزایش پارگی یا احساس ناراحتی در یک یا هر دو چشم .
عوارض های مختلف چشمی .
التهاب و یا کاهش حرکات چشم .
دید تار یا دید دوتایی.

عامل های خطر پر کاری تیروئید :

هیپرتیروئیدیسم که به شکل خانوادگی انتقال پیدا می کند . معمولا این بیماری در زنان شایع می باشد و نسبت به آقایان ، در صورتی که فردی در خانواده تیروئید داشته باشد لازم است که با پزشک خود درباره این موضوع مشورت کند .

کم کاری تیروئید

تیروئید غده ای به شکل پروانه در ناحیه جلویی گردن است که دارای دو لوب بوده که توسط تنگه به هم اتصال یافته اند . این غده نقش اصلی در تولید هورمون تیروئید را دارد این هورمون به رشد اعضای بدن کمک کرده و سوخت و ساز بدن را کنترل می کند. در صورتی که عملکرد تیروئید دچار اختلال شود دو حالت به وجود می آید : کم کاری تیروئد و پرکاری تیروئید

کم کاری تیروئید

در صورتی که غده تیروئید مقدار کافی هورمون تولید نکند فرد دچار کم کاری تیروئید می شود.

علائم کم کاری تیروئید

1. خستگی مفرط
  2. فراموشی و احساس گیجی
  3. یبوست
  4. احساس درد در مفاصل
  5. احساس سرمای زیاد
  6. خونریزی شدید در زمان پریود یا طولانی شدن مدت زمان ان
  7. ضعیف شدن و شکننده شدن ناخن ها
  8. افسردگی
  9. سرد شدن دست ها و پاها
  10. مشکل در جویدن غذا
  11. فشار خون بالا یا پایین
  12. ریزش در موهای سر
  13. بالا بودن کلسترول خون
  14. تورم در ناحیه پلک چشم و پف کردن چشم
  15. تغییر در لحن صدا
  16. کاهش ضربان قلب
  17. نازایی

تشخیص کم کاری تیروئید

آزمایش خون برای تشخیص کم کاری تیروئید

در صورتی که میزان تیروکسین کم شود و میزان TSH در خون افزایش یابد اختلالی در عملکرد تیروئید وجود دارد در این صورت آزمایش خون برای بررسی میزان TSH و تیروکسین انجام می شود تا کم کاری تیروئید تشخیص داده شود. یکی از این آزمایش های خونی ، تست TSH می باشد که میزان هورمونی به همین نام را در خون بررسی می کند و در صورت کم بودن آن به کم کاری تیروئید تشخیص داده می شود.

کم کاری تیروئید در نوزادان

یکی از بیماری های بسیار نادر کم کاری تیروئید در نوزادان می باشد که اغلب در هنگام تولد تشخیص داده می شود. این بیماری خطرناک نمی باشد ، اما چنانچه برای درمان آن اقداماتی صورت نگیرد عوارض جانبی حادی به همراه دارد. هورمون های تیروئید نقش مهمی در رشد و بلوغ مغز و اندام های داخلی بدن ایفا می کند. باید ذکر کرد که این بیماری عوارض جانبی حادی برای نوزادان به همراه می آورد. یکی از این عوارض حاد، عقب ماندگی ذهنی نوزادان می باشد.

کم کاری تیروئید در نوزادان

علل کم کاری تیروئید در نوزادان

• اختلال و ناهنجاری نمو تیروئید (دیس ژنزی تیروئید): یکی از شایع ترین علت اختلال در هیپوتیروئیدی می باشد، که می تواند ناشی از عدم وجود کامل یا جزئی بافت تیروئید ایجاد شود.
  • نشان دادن مقاومت به برخی بافت محیطی هورمون های تیروئیدی
  • تولید نادرست سنتزهورمون تیروئید: در 15 درصد از هیپوتیروئیدیسم مادرزادی دائمی را به همراه دارد و ناشی از عدم یک یا چند مرحله تولید هورمون های تیروئیدی می باشد. هیپوفیز یا هیپوتالاموس ناشی از نارسایی هیپوتیروئیدی است.
  • نارسایی تیروئید مادرزادی : این عارضه، چند نشانه با خود دارد، از جمله:
  • کمبود ید در دوران بارداری
  • مصرف برخی از داروهای تیروئیدی در زمان بارداری

علائم کم کاری تیروئید در نوزادان

• علائم بالینی مثل چرت زدن ، بزرگ شدن زبان آنان، تورم چهره و…
  • بارداری بیش از 42 هفته
  • یبوست مزمن
  • هیپربیلی روبینمی طبیعی ( یرقان)
  • مشکل در تغذیه نوزادان
  • مشکلات تنفسی

تشخیص کم کاری تیروئید در نوزادان

والدین باید با تجویز پزشک معالج به بررسی تست های تیروئیدی از نوزادان خود اقدام نمایند. در اغلب مواقع بعد از تولد نوزاد، آزمایشی بر روی پاشنه پای او انجام می دهند (از پاشنه پای نوزاد خون گرفته می‌ شود). این آزمایش تیروئید را  PKU نیز می ‌نامند، زیرا علاوه بر آن که یک آزمایش غربالگری برای کم کاری مادرزادی تیروئید به شمار می‌رود، بیماری‌های فنیل کتونوری (PKU) و گالاکتوسمی را نیز شامل می شود.

زمانی که نوزادی دچار کم کاری تیروئید باشد، می تواند ناشی از اختلال عملکرد غدد وابسته دیگر نیزایجاد شده باشد.

این عارضه دلیلی است که  باعث معاینه بالینی و فیزیکی با یک روش ECHO ، برای ناحیه گردن به منظور بررسی بافت تیروئید  نوزادان انجام می شود.

شایان ذکر است که در صورت مشاهده هر گونه بیماری یا اختلال در عملکرد بدن نوزادان ، والدین باید سریع به پزشک معالج اطلاع دهند.

مشکل تیروئید در سالمندان

سیستم هورمونی در دوران پیری و کهن سالی دستخوش تغییراتی می شود که گاهی باعث ترشح برخی از هورمون های کم  ویا زیاد خواهد شد.

مشکل-تیروئید-در-سالمندان

علائم کم کاری تیروئید در سالمندان

• خستگی و کسالت
  • ضعف سیستم دفاعی بدن
  • خشک و شکننده شدن پوست
  • ریزش مو
  • یبوست سخت
  • خواب آلودگی
  • عدم هوشیاری
  • افسردگی و اضطراب
  • از دست دادن اشتها
  • کاهش ناگهانی وزن

شایان ذکر است که گفته شود با افزایش سن ترشح هورمون انسولین کاهش پیدا می کند و ابتلای  به بیماری دیابت نوع دوم در افراد سالمند بیشتر دیده می شود.

از دیگر هورمون هایی که کاهش پیدا می نماید را می توان  به هورمون استروژن اشاره نمود که عارضه پوکی استخوان را در پی دارد. ترشح غدد پاراتیروئید در متابولیسم ویتامین D نقش اساسی ایفا می کند که در افراد سالمند افزایش پیدا می یابد.

عارضه پیری بر تمام سیستم بدن تاثیر می گذارد که منجر به پیر شدن غده تیروئید نیز می شود. تیروئید به افزایش بافت فیبروز می پردازد و باعث تاخیر در عملکرد تجمع تری یدوتیرونین می شود. باید گفت که بسیاری از افراد سالمند عملکرد تیروئید آنان به صورت طبیعی می باشد و هیچ اختلال و ناهنجاری در آن ایجاد نمی شود.

به منظور درمان کم کاری تیروئید در سالمندان پزشک غدد برخی از داروها را تجویز می نماید که باید طبق دستور العمل ذکر شده استفاده شود تا به کاهش عملکرد کم کاری تیروئید جلوگیری به عمل آورد.

یکی از بیماری هایی که اغلب در سالمندان نمایان می شود کم خونی می باشد که بهترین تست TSH سرم می باشد که باید توسط آزمایشگاه مجهز صورت گیرد و پزشک معالج به درمان این عارضه بپردازد.

علائم پرکاری تیروئید در سالمندان

• کم خوابی
  • آلزایمر
  • کاهش تمرکز
  • ضعف قدرت شناخت

سالمندانی که از پرکاری تیروئید رنج می برند به دردهای قلبی و تپش قلب دچار می شوند و تا زمانی که این علائم و نشانه ها فورا درمان نشوند این عوارض از بین نخواهند رفت. بهتر است برای این منظور یک آزمایش تیروئید ارا در یک آزمایشگاه خوب و مجهز نجام دهند.

نباید کاهش حافظه و عدم تمرکز را به پیری نسبت داد. زیرا اغلب اوقات دیده شده است که با درمان کم کاری تیروئید در سالمندان و افراد سالخورده موجب ایجاد شرایط ذهنی بهتری نسبت به قبل می شود.