پرکاری تیروئید

هیپرتیروئیدیسم یا پرکاری تیروئید یک حالتی است که غده تیروئید ، هورمون تیروکسین را به مقدار زیادی ترشح می کند و در بیمار اختلالاتی را به وجود می آورد . در ادامه این مقاله موضوع پرکاری تیروئید و آزمایش تیروئید توضیح داده می شود .

علائم پر کاری تیروئید یا هیپرتیروئیدیسم :

ایجاد اختلال در خواب
با کاهش وزن شدید و ناگهانی همراه است
سبب افزایش تعریق بدن می شود
افزایش متابولیسم بدن فرد
نامنظم و شدید شدن ضربان قلب فرد
شخص به کج خلقی و عصبانیت مبتلا می گردد
ایجاد لرزه دست ها و انگشتان
ایجاد تغییر در روند دفع مدفوع

تشخیص پر کاری تیروئید :

علائمی که به طور خفیف امکان دارد در افراد بزرگسال دیده شود :
در صورتی که این علایم تشخیص داده شود ، برای بیماری پرکاری تیروئید ، این نتیجه اصلی نیست . در نتیجه تشخیص اصلی توسط پزشک به شما اطلاع داده می شود . همچنین در افراد بزرگسال ، این علائم گفته شده مشاهده نمی شود و در صورت دیده شدن ، این علائم به شکل خیلی خفیف ظاهر می شوند .
عدم تحمل گرما
خستگی زود هنگام
افزایش در تعداد ضربان قلب

آزمایش-تیروئید
درمان :

برای درمان هیپر تیروئیدیسم ، روش های درمانی مختلفی وجود دارد . پس از مراجعه به آزمایشگاه برای دادن آزمایش تیروئید ، با مشاهده ی نتیجه آزمایش خون ، داروهای ضد تیروئید و ید رادیو اکتیو توسط پزشکان برای کم شدن تولید هورمون های تیروئید تجویز می گردد .همچنین امکان دارد که درمان هیپرتیروئیدیسم ، با جراحی و برداشت قسمتی از غده تیروئید صورت بگیرد . در نتیجه در صورت عدم توجه به این بیماری ، به یک مشکل جدی می تواند تبدیل شود. معمولا بسیاری از افراد در صورت تشخیص هیپرتیروئیدیسم شان به درمان پاسخ می دهند . داروهایی که موجب قطع علائم هیپر تیروئیدیسم می شوند : بتا بلوکرها که در شرایط پرفشاری خون یا سایر بیماری ها نیز استفاده می شوند .

در بسیاری از موارد که گواتر از کار می افتد ، یکی از راه های درمانی ، درمان با رادیواکتیو می باشد و یا اینکه گره های سمی کوچک شده که هورمون تیروئید ایجاد می کنند ، در نظر گرفته می شود .
همچنین استفاده از این روش درمانی ، هیچ خطری برای پر کاری تیروئید ندارد و به صورت مداوم در افراد بزرگسال به کار برده می شود. همچنین در این روش اشعه هایی به کار برده می شود که باعث تخریب سلول های تیروئید می گردد و در نتیجه در تیروئید ، غلظت آن از قسمت های دیگر بیشتر است . و به همین خاطر اشعه به قسمت های دیگر آسیب نمی رساند . سپس به مرور زمان ، فعالیت ماده رادیواکتیو از بدن استخراج می گردد اما تاثیرات آن بر روی غده تیروئید به مدت سه ماه ادامه خواهد داشت . خانم ها به این نکته توجه داشته باشند که این روش در زنان و نازایی آنها ارتباطی نخواهد داشت .

جراحی تیروئید برای پر کاری تیروئید یک درمان دائمی می باشد که توسط متخصصان به میزان کمتری پیشنهاد می گردد . در نتیجه برای پر کاری تیروئید در این روش درمانی ، لازم است که فرد در بیمارستان بستری شود و همچنین ایجاد بد فرمی گردن یکی از عوارض آن ، پس از جراحی است .

دلایل بیماری پرکاری تیروئید :

بیماری بیس داو
تیروئید چندگره ای سمی .
التهاب غدد تیروئید .
بیماری پلامر .
گواتر سمی .

هورمون هایی که سبب ایجاد تیروئید می شوند : تیروکسین ، تری یدو تیرونین .

آزمایش-تیروئید--1

عملکردهای هورمون تیروکسین و تری یدو تیرونین :

میزان استفاده بدن شما از چربی ها و کربوهیدرات ها و معمولا بر تمام سلول های بدن تاثیر دارد .
تاثیر برضربان قلب فرد .
کمک به به کنترل تولیدات پروتئینی .
همچنین تیروئید با ایجاد هورمون کلسیتونین ، باعث کنترل میزان کلسیم در خون می شود .
میزان آزاد سازی هورمون تیروکسین و تری یدوتیرونین از طریق کنترل غده هیپوفیز و هیپوتالاموس فرد صورت می گیرد . معمولا وظیفه غده هیپوفیز ، کنترل حرارت در کل بدن است و در قسمت پایین مغز جای دارد .
همچنین غده هیپوتالاموس به سمت هیپوفیز پیام هایی را می فرستد در نتیجه غده هیپوفیز، هورمون تیروئید را ترشح می کند ، و این فرآیند غده تیروئید را تحریک می کند.

عوارض هیپرتیروئیدیسم :

پوست قرمز و متورم .
شکنندگی استخوان .
حساسیت به نور .
مشکلات قلبی .
برآمدگی کره چشم .
افزایش پارگی یا احساس ناراحتی در یک یا هر دو چشم .
عوارض های مختلف چشمی .
التهاب و یا کاهش حرکات چشم .
دید تار یا دید دوتایی.

عامل های خطر پر کاری تیروئید :

هیپرتیروئیدیسم که به شکل خانوادگی انتقال پیدا می کند . معمولا این بیماری در زنان شایع می باشد و نسبت به آقایان ، در صورتی که فردی در خانواده تیروئید داشته باشد لازم است که با پزشک خود درباره این موضوع مشورت کند .

کم کاری تیروئید

تیروئید غده ای به شکل پروانه در ناحیه جلویی گردن است که دارای دو لوب بوده که توسط تنگه به هم اتصال یافته اند . این غده نقش اصلی در تولید هورمون تیروئید را دارد این هورمون به رشد اعضای بدن کمک کرده و سوخت و ساز بدن را کنترل می کند. در صورتی که عملکرد تیروئید دچار اختلال شود دو حالت به وجود می آید : کم کاری تیروئد و پرکاری تیروئید

کم کاری تیروئید

در صورتی که غده تیروئید مقدار کافی هورمون تولید نکند فرد دچار کم کاری تیروئید می شود.

علائم کم کاری تیروئید

1. خستگی مفرط
  2. فراموشی و احساس گیجی
  3. یبوست
  4. احساس درد در مفاصل
  5. احساس سرمای زیاد
  6. خونریزی شدید در زمان پریود یا طولانی شدن مدت زمان ان
  7. ضعیف شدن و شکننده شدن ناخن ها
  8. افسردگی
  9. سرد شدن دست ها و پاها
  10. مشکل در جویدن غذا
  11. فشار خون بالا یا پایین
  12. ریزش در موهای سر
  13. بالا بودن کلسترول خون
  14. تورم در ناحیه پلک چشم و پف کردن چشم
  15. تغییر در لحن صدا
  16. کاهش ضربان قلب
  17. نازایی

تشخیص کم کاری تیروئید

آزمایش خون برای تشخیص کم کاری تیروئید

در صورتی که میزان تیروکسین کم شود و میزان TSH در خون افزایش یابد اختلالی در عملکرد تیروئید وجود دارد در این صورت آزمایش خون برای بررسی میزان TSH و تیروکسین انجام می شود تا کم کاری تیروئید تشخیص داده شود. یکی از این آزمایش های خونی ، تست TSH می باشد که میزان هورمونی به همین نام را در خون بررسی می کند و در صورت کم بودن آن به کم کاری تیروئید تشخیص داده می شود.

با تشکر، مدیریت سایت دکتر قاضی عسگر